Posvetitev Jazusovemu in Marijinemu Srcu

ponedeljek, 25. september 2017

Vir največje sile (5) Vzvod in škripec


Morda se vam tole opisovanje zdi komplicirano, ker enostavne zadeve na dolgo in široko opisuje. Najbrž brez tega veš, kaj je vzvod in kaj škripec. Znan je Arhimedov rek: »Dajte mi oporišče, pa bom premaknil svet.« Nobenega dvoma ni, da je trditev resnična; zakaj vzvodova moč je res presenetljivo velika. Takšen vzvod je – kakor nas uči fizika – močan drog, ki ga opreš na oporišče. Na eni strani droga je odpor, ali tisto, kar je treba premakniti, na drugi strani pa sila. Tisti drog pa, ki je med silo in oporiščem, je opora. Ta drog med oporiščem in silo ter med oporiščem in odporom je lahko enako ali pa tudi neenako dolg. Če je na obeh straneh enako dolg, imamo tehtnico. Ako hočemo v tem primeru dvigniti težo A, moramo na drugi strani imeti moč A, ki je enaka odporu. Čim daljša pa je opora ali drog, to se pravi, čim večja je razdalja med oporiščem in silo, ki naj premaga odpor, tem večja je tudi sila. Na tem načelu je zgrajena rimska tehtnica, ki ima na eni strani zelo kratko, na drugi strani pa zelo dolgo ročico. Tako lahko z grami tehtamo celo tone. Najmanjša teža enega grama more dvigniti več ton, če je le opora dovolj dolga. S primernim vzvodom bi mogel tudi otrok z najmanjšo silo dvigniti 1000 ton. Ali se bralec ob tem ne spomni Kristusovih besed: »Če imate vero kakor gorčično zrno in rečete tej gori: 'Dvigni se in se vrzi v morje!', in zgodilo se bo«? Moč molitve, utemeljene na veri, je neizmerno velika, je pravi vzvod.
Če si mislimo, da je vera oporišče, je potemtakem zaupanje drog ali opora, ki ima na enem koncu tisto, kar želimo doseči, medtem ko zastavimo na drugem koncu moč molitve. Prosilcu je zaupanje, da bo prejel, kar prosi, toliko kakor vzvodova opora ali drog. Čim večje je zaupanje, tem večja bo tudi vzvodova moč, tako da je treba le prav majhne sile, pa dvigneš poljubno težo, to se pravi, da prejmeš, kar prosiš.
Brez vere, to je, če ne verujemo, da nam »Bog lahko da«, kar prosimo, je molitev nemogoča. Če ne verujemo, da je Bog, ali pa, če to sicer verujemo, pa mislimo, da nam Bog zaprošenega ne more dati, je vsaka molitev odveč.
Oporišče molitve je vera. Da bo pa molitev uspešna, je treba zraven še brezpogojno upati, da nam bo Bog to tudi dal, kar ni nič drugega kakor »zaupanje«. Naše zaupanje pa mora imeti izvor ne samo v veri, da nam Bog more dati, kar prosimo, marveč tudi v Božji obljubi, da nas bo uslišal. Z drugimi besedami povedano: To zaupanje ima svoj izvor v veri, da nam Bog mora dati, kar ga prosimo, ker je tako obljubil.
To nam jasno povedo besede Jezusa Kristusa: »Zato vam pravim: Karkoli prosite v molitvi, verujte, da boste prejeli [to se pravi: zaupajte], in vse se vam bo zgodilo!« (Mr 11,24). Ta vera, da bomo prejeli, kar prosimo, je zaupanje, ki temelji na Kristusovi obljubi. In pri Mateju beremo (21,21): »Resnično, povem vam: Če boste imeli vero in ne boste dvomili [ne omahovali], ne boste delali samo tega, kar se je zgodilo s smokvo, ampak tudi, če boste rekli tej gori: 'Dvigni se in se vrzi v morje!', se bo zgodilo. In vse, karkoli boste v molitvi prosili z zaupanjem, boste prejeli!« Vera in zaupanje drug drugega dopolnjujeta in naredita, da je molitev uspešna.
Zato so apostoli, ki so gotovo verovali v Kristusovo moč, pa so še omahovali, Gospoda ponižno prosili, naj jim pomnoži vero. »Tedaj so apostoli rekli Gospodu: 'Pomnoži nam vero!' (Lk 17,5). Manjkalo jim je zaupanje, ki temelji v veri.
To razliko med vero in zaupanjem razločno vidimo v primeru obsedenčevega očeta, ko apostoli iz obsedenca niso mogli izgnati hudobnega duha, kar nam Marko pripoveduje v svojem evangeliju (Mr 9,21–22): »Jezus je vprašal očeta: 'Kako dolgo se mu to že dogaja?' Ta je rekel: 'Od otroških let … Če kaj moreš, se nas usmili in nam pomagaj!' Jezus mu je rekel: 'Če morem – vse je mogoče tistemu, ki veruje.' V hipu je dečkov oče v solzah vzkliknil: 'Verujem, pomagaj moji neveri!' – S tem je hotel reči: Daj, utrdi moje zaupanje. Tisti oče je sicer veroval, vendar ne dovolj, da bi mogel v Kristusa neomejeno zaupati.

Taka molitev, kadar je zaupanje neomejeno, kadar je vzvodova opora zelo dolga, je molitev, ki »dela čudeže«. Žal, da je ta orjaški vzvod zelo redek, zato so pa tudi čudeži tako redki.
Kaj pa bomo storili, da bi z molitvijo kaj dosegli, čeprav je naše zaupanje le omejeno? Odgovor je dokaj enostaven: uporabili bomo škripec!
Škripec je pravi vzvod, le da oporni drog ni trd, marveč prožna vrv, ki teče ob kolesu, katero visi na svoji osi. Na eni strani vrvi je breme, na drugi pa sila, ki s potegi breme počasi dviga, s tem da premaguje odpor. Breme se počasi dviga, ko s potegi za vrv vlečemo. Če bi nehali vleči za vrv in bi jo spustili iz rok, bi breme, ko smo ga že dvignili do neke višine, takoj spet padlo na tla. Ta naprava nam pojasnjuje, kakšne posledice in učinke ima naša molitev, če je naše zaupanje omejeno …
Našo »običajno« molitev prav lahko primerjamo s tem škripcem. Od Boga želimo prejeti kako stvar (kar je popolnoma isto, kakor če bi hoteli dvigniti breme). Nimamo pa »dovolj zaupanja«, da bi zaprošeno lahko naenkrat dosegli (to se pravi, da nimamo dovolj moči, da bi breme z enim potegom dvignili, kamor bi ga radi). Tedaj začnemo Boga ponovno prositi za tisto, kar si želimo, tako rekoč po koščkih našega zaupanja. Učinek je tu isti, kakor pri vzvodu ali škripcu. Če za vrv kar naprej vlečemo, potegnemo breme do potrebne višine, dokler ne prejmemo tega, kar prosimo. Ko bi naše zaupanje bilo zelo veliko, kakršno je bilo na primer zaupanje stotnika iz evangelija, bi nam bilo treba samo enkrat prositi, pa bi prejeli. Ker pa tega zaupanja nimamo, moramo neprestano vleči, da dvignemo breme, to je, da dosežemo, kar prosimo. Zato moramo svoje molitve neprestano ponavljati, ker je naše zaupanje zelo majhno. Če pa so kosi našega zaupanja večji, nam je tudi naše molitve treba manjkrat ponavljati. Prav tako, kakor se zgodi pri škripcu, če je vsak poteg daljši.
Če pa je naše zaupanje enako ničli, lahko svojo molitev tisočkrat ponovimo, pa še ne bi nič dosegli. Če namreč, ko dvigamo breme, za vrv samo nekako pocukamo, ne da bi zares potegnili, bo breme obležalo, kjer je.
Zgodi pa se včasih pri naših molitvah, da se naveličamo prositi, pa zato odnehamo in obupamo, da bi bili uslišani. Taka prošnja kajpada ni uspešna. To je prav tako, kakor če bi kdo s škripcem hotel breme dvigniti, pa bi opešal in vrv izpustil, breme bi spet padlo na tla, in ves trud bi bil zaman. Mehaniki so, zavedajoč se take nevarnosti, zato iznašli »sestavljen škripec«, ki je sestavljen iz dveh ali treh enostavnih škripcev, tako da breme, čeprav bi nehali vleči, vendarle ne bi padlo na tla. Ta primerjava nam ponazarja molitev dveh ali treh ljudi. Ko eden preneha prositi, drugi kljub temu naprej prosijo in tako končno dosežejo, kar prosijo. To je moč molitve v družini. Na tem načelu temelji apostolstvo molitve. Tisoči in tisoči neprestano prosijo Boga za isto stvar, kakor če bi vsak izmed njih vlekel za eno izmed veliko vrvi, ki bi se potem združile v eno, na kateri visi breme, katero je treba dvigniti.
Pa bo morda kdo rekel: Ta primera je duhovita, vendar pa v življenju večkrat vidimo, da tudi taka molitev ni uspešna.
Vsak mesec prosimo Boga za določeno stvar, pa le redkokdaj vidimo, da je prošnja bila učinkovita. Zakaj? Poleg drugih vzrokov je tudi ta, ker ne vlečejo vsi hkrati za vrv in ne vlečejo zares. Molitev je, kakor bi prihajala iz kakega zvočnika, manjka ji zaupanja. Ko bi deset milijonov apostolata molitve za mesečni molitveni namen vsaj z »malo zaupanja« molili, bi Bog bržkone (če na primer to, kar prosimo, ni odvisno od človekove svobodne volje) našo prošnjo uslišal.
Vendar navadno molimo popolnoma mehanično, brez duha, brez prave resnosti in vztrajnosti. In jasno! Bog namreč ni obljubil, da nam bo kar meni nič tebi nič dal vse, kar ga bomo prosili, čeprav bi ga tisočkrat prosili ali bi jih milijon za to prosilo. Njegova obljuba je jasna: »Vse, karkoli boste prosili z vero in ne da bi omahovali, boste prejeli!« kakor je določil v svoji previdnosti. Na tisoče duš na primer prejme morda svoje večno zveličanje, ne da bi mi vedeli, da so ga dosegli po naših molitvah.
Treba je omeniti, da je vse, kar je bilo povedano o vzvodu in škripcu, le primera, ki naj malo osvetli, kako deluje molitev. Mislimo, da je primera jasna in nova; naj služi kot podlaga tega, kar bomo obravnavali v naslednjem poglavju.
C. M. de Heredia

Ni komentarjev:

Objavite komentar